Urineverlies en andere klachten bij sportende vrouwen

21 oktober 2020

Posted in Nieuws

Hebt u een stevige sportsessie gepland, dan hebt u vast overal aan gedacht: de juiste kleding, comfortabele schoenen, een handdoekje, een verantwoorde snack om de batterij weer mee op te laden en een fles water om tijdens de workout goed gehydrateerd te blijven. Maar is dit wel echt alles? Veel dames staan niet stil bij de gezondheid van hun intieme zone. Want die wordt tijdens het sporten ook flink op de proef gesteld!

Vaginale afscheiding gedurende sportieve activiteiten

Alle vrouwen krijgen ermee te maken: vaginale afscheiding. Een compleet natuurlijk verschijnsel dat niets anders is dan vocht en slijm van de vagina en baarmoederwand. Zolang de afscheiding vloeibaar en doorzichtig/wit is, hoeft u zich nergens zorgen over te maken. Des te meer inspanning u verricht, des te meer u afscheidt. Dit gebeurt dus ook tijdens het sporten. Sommige dames, vooral degenen die dit een erg onprettig gevoel vinden, gebruiken een inlegkruisje tijdens het sporten.

Het ontstaan van vaginale schimmel

Op en in uw lichaam komt van nature gist voor. Deze bevindt zich ook in uw vagina. Onder normale omstandigheden merkt u daar niet van, maar wanneer de omstandigheden veranderen, kan de hoeveelheid gist toenemen. Daar kunt u klachten van krijgen. Gisten groeien extra hard in warmte en vocht: precies de omstandigheden die ontstaan wanneer u sport. Om een vaginale schimmelinfectie te voorkomen, kunt u na het sporten dan ook het beste zo snel mogelijk een douche nemen. Dit doet u met een zeepvrije wasemulsie, om de balans in uw intieme zone niet te verstoren. Katoenen ondergoed tijdens het sporten is overigens ook belangrijk.

Heeft u wel vaker last gehad van vaginale problemen zoals een schimmelinfectie? Of heeft u last van terugkerende blaasontstekingen? Dan is het verstandig om bepaalde sporten (in ieder geval voorlopig) niet meer uit te voeren. Dit is bijvoorbeeld wielrennen, maar ook spinning. Inderdaad, de sporten waarbij u ‘zit’ en een extra warme en vochtige omgeving creëert. Zorgt u er ook altijd voor dat u uw sportkleding na één keer dragen wast. Zelfs als het nog goed ruikt, zitten er meer dan genoeg onzichtbare bacteriën in.

Extra voorzichtigheid geboden bij watersporten

Alhoewel een vagina schimmelinfectie op zich een onschuldig probleem is, maakt dat het niet minder vervelend. Het natuurlijke ecosysteem in uw vagina is dan ook verstoord. Hierop loopt u extra risico wanneer u watersporten beoefent en uw natte zwemkleding na het sporten niet direct verwisselt. De vochtigheid bevordert namelijk de ontwikkeling van bacteriën. Sport u in een zwembad? Chloor heeft een slechte invloed op uw slijmvliezen, waardoor schimmels zich daar nog makkelijker in kunnen nestelen.

Urineverlies tijdens het sporten

Tijdens het sporten worden ook uw bekkenbodemspieren flink belast. Deze spiergroep is onder andere verantwoordelijk voor het goed afsluiten van de blaas. Lukt dit minder goed, dan kan er urineverlies optreden. Specifiek gezegd is er dan sprake van stress- of inspanningsincontinentie. Dit komst voor wanneer uw buik de druk van het sporten niet goed meer aankan. De controle over de blaas wordt zo dus ook minder goed. Zwangerschappen en bevallingen zijn risicofactoren, net als de veranderende hormoonbalans tijdens de overgang.

Het gebruik van incontinentiemateriaal bij urineverlies tijdens het sporten

Treedt bij u regelmatig urineverlies tijdens het sporten op? Dan kunt u overwegen incontinentiemateriaal van TENA Lady te gaan gebruiken. TENA Lady materiaal is erg dun en daardoor discreet, zodat niemand zal zien dat u het draagt. Ook uzelf zult haast niet merken dat u incontinentiemateriaal gebruikt. Het materiaal is dusdanig vervaardigd dat het u droog houdt en eventuele vervelende geurtjes voorkomt. Zo kunt u ook met een incontinentieprobleem weer vol zelfvertrouwen uw sportschoenen aantrekken!

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn